Brutal Assault - 2011
Czech RepublicJaroměř/Josefov
Nem volt kétséges, ez a hét a cseheknél fog telni.  Leginkább a Brutal Assault adta az okot, de a cseh sörök csábításának is szívesen enged az ember. Kellemest a jóval, irány Jaromer városka, pontosabban a Josefov erőd. Kihagyhatatlan!

Volt olyan szerencsénk, hogy idén nem Magyarországról kellett kiutaznunk, hanem az előző héten zajló német Wacken fesztiválról hazafele beugrottunk. A két fesztivál közt nyugisan kalandoztunk észak germániában, végül kedd este megpihentünk Prágától északra Roudnice nad Labem nevű kisvárosban (csak 160 km-re Jaromertől), ahol szállás végett, hirtelen felindulásból a Hotel Koruna mellett döntöttem. Kicsit féltünk, hogy kemény pénzeket fogunk kifizetni egy éjszakáért, de mint kiderül, két főnek reggelivel 600 korona (továbbiakban: czk) azaz kb 7.000 ft. Cserébe kaptunk egy 6 ágyas szobát (semmi szobatárs), ingyen net. Tökéletes!

Tavalyi történtekből okulva tudtuk mit akarunk és mit nem.  Már napokkal a feszt kezdete előtt volt bennem egy kép, pontosan hova szeretnék parkolni, amit kb. 3 méter eltéréssel össze is hoztunk (az óvárosi rész főterén). Szerettük volna meglátogatni tavalyi kedvenc kocsmánkat, de a rácsos ajtó és a lerobbant, poros ablakokból ítélve, nem csak átmeneti „áramszünet”, sajnos bezárt.  Aggodalomra semmi ok, hiszen bárhol máshol arcon dobhatom magamat egy jó itallal. Pár lépés múltán máris kortyoltuk a remek Primatort (25 czk = 270 Ft). De már ekkor tudtam, hol fogom megvenni a legjobb és egyben legolcsóbb sört az egész feszt ideje alatt: Krakonos, 19 czk = 220 Ft. Nem vagyok egy nagy sörös ráadásul volt a kocsiban 15 liter fehérbor, de ilyen kínálat mellett nem tudtam kihagyni jó pár kört. Természetesen mikor már éreztem, hogy „adni kell a lovaknak”, fröccsre kapcsoltam.

Nulladik nap délután 2-kor rászántuk magunkat a sátorhely keresésre. Terveim közt szerepelt a kemping kipróbálása (tavaly nem jött össze). Hát idén még jobban elkerültük és a központtól kb. 80 méterre találtunk egy szabad területet, ahol már jópáran táboroztak. Sokan a szabad, kempingen kívüli helyekre rakták sátraikat. Volt, aki hozott előre kiszabott fadarabokat és szépen összeszegelt magának egy profi asztalt. Ügyes gyerek! Az tény, hogy könnyebben befér a csomagtartóba. Lehet jövőre én is kipróbálom, bár abból minden lesz csak asztal nem. Összességében a korán érkezés meghozta gyümölcsét: remek parkoló, jó sátorhely, ráadásul a kettő kb. 120 méterre egymástól. Remek! Délután 3-kor kezdjünk hát el végre fesztiválozni.

Szerdán még csak az egyik színpad üzemelt (idén nem állítottak fel emiatt külön kis színpadot, inkább az egyik nagyot „járatták”). Belenéztünk pár bandába, kicsit ki voltam már éhezve az élő zenére, nem volt elég Wackenen, itt jobban betalálták az ízlésemet. De most se szeretnék leakadni a zenekarok részletezésénél, csak ami számomra kiemelkedő volt.

Psychotic Despair: helyi banda, azaz a cseh death-grind vonalat erősíti. Végig mosolyogtam, rohadt jó volt. Kék fényben úsztak, jól szóltak. Nulladik napon nem számítottam ekkora betegségre.

I Divine: egyetlen magyar banda az idei Brutalon.  Jól nyomták, bár Balázsék zenéje nem teljesen az én világom, ellenben dícséretes, hogy játszottak, főleg, hogy megkapták a hálás fesztiválnyitó szerepet (11:50-kor).

Sworn Enemy: 13:25-kor egy ilyen bandát kapok az arcomba!? Csak úgy dobálták le a színpadról a slágereket. A közönség hálásan futotta a circle piteket, énekelte a számokat. Ez a banda már nem mozgat annyira, mint 3-4 éve, de talán most ismét megtaláltam őket.

Benighted: péntek 12:10! Idén is – mint tavaly - péntek dél körül rázott ki a hideg ettől a „korán belelépünk a szádba” érzéstől. Még időm se volt berúgni, de már kaptam az arcomba a francia pusztítást. Egyszerűen gyönyörű volt!

Azért egy felsorolást a többi banda is megérdemel, mert ott voltak és jól szóltak, csak nálam nem nyújtottak kiemelkedő produkciót (lehet kezdek kiégni?:)):

Comeback Kid, Suicidal Tendencies, First Blood, Decapitated, The Exploited, Mayhem, Trigger The Bloodshed, Turisas, Momma Knows Best, Gride, Hermafrodit és végül az As I Lay Dying amire be kell valljam, sikeresen totál berúgtam, tehát semmire sem emlékszem, ellenben meg kellett említeni, mert biztos jó volt:)

Gyors számolás: 78 zenekar lépett fel az idei Brutalon, ebből 16-nál voltam érintett. Hogy miért?
1. elég tömény egy napra 23 banda, még ha kicsit ingadoznak is a zenei stílusok
2. a kinti, óvárosi kocsmázással csak úgy repül az idő. Főleg, ha az ember beszalad a boltba és vesz egy flakonos (2 literes), behűtött cseh sört 40 czk-ért (460 ft).

A fesztivál árak idén se voltak vészesek. Megint csak zsetonnal lehetett fizetni. 1 darab 30 czk-ba (345 ft) került, amiért idén is lehetett kapni egy korsó sört. Újításképpen bevezették a visszaváltós poharat (értéke 1 kupon), de okosan mindenki a karszalag mellé kapott 4 pohárkupont, amit elsőre nem értettünk, de a gyakorlatban kiderült: ha poharat szeretne az ember pénzre visszaváltani, le kell adnia mellé egy pohárkupont is. Ezzel kiküszöbölték, hogy valaki csak poharakat gyűjtsön. Mindenki csak 4 poharat válthat vissza. Persze ha a pultnál új sört szeretnél, simán becserélik a már üres poharadat.

Sajnos ez a pár nap is hamar eltelt. Utolsó nap lebeszéltük újonnan megismert Gergő haverunkkal, hogy jöhet velünk hazafele Brnoig, onnan repülővel megy vissza Angliába. De már jeleztem neki, hogy gyanúsan melegszik az autó hűtővize álló helyzetben. Talán kibírja hazáig. Neki is indultunk vasárnap délelőtt 11 fele, amikor 15 km után felforrt a víz. Begurultunk egy benzinkútra, hátha csak friss víz kell a hűtőrendszerbe. Nem lett jobb a helyzet. Kis várakozás után tovább haladva eljutottunk egészen Hradec Královéig (25 km-re a fesztiváltól). Itt már komolyabb pihenőt kellett tartanunk a városszéli benzinkúton. Egy éppen beguruló motoros arcról kiderült, hogy autószerelő, ezért gyorsan nekiállt megkeresni a hiba forrását. De sajnos vele se lettünk okosabbak. Köszönet neki, hogy időt nem kímélve vagy 10 percig próbálkozott. Gergőnek nem volt más választása, ki állt stoppolni, de nem vették fel, ezért – mint utólag kiderült – 4.000 koronáért (46.000 ft) elvitette magát taxival Brnoba, különben lekéste volna a repülőt.

Mivel nem volt mit tenni, szüleimtől kértem segítséget. Másnap jönnek és hazahúznak. Egyrészt helyben nem nagyon volt mit tenni: vasárnap révén minden zárva, másrészt meg jól át is verték volna a fejünket a helyi szervizbe. Vagy a kimerültségtől vagy csak az egész szituációtól, de valamiért rosszul lettem, fel se bírtam állni, szédültem. Két nagy levegő mellett úgy döntöttem, lépjünk le és aludjunk a legközelebbi panzióban.  Az előző eset alapján reméltem olcsón megússzuk. Hát egy éjszaka 1.500 korona (17.000 ft, azaz pont egy Brutal Assault jegy ára, csak itt nem toltak az arcomba se koncerteket se jó söröket…).  A szívem szakadt meg, de már annak is örültem, hogy a lépcsőn felbírtok menni a szobáig.

Másnap korai reggelit kértünk, mert hideg motorral csak jutunk valameddig. Végül 20 km-t sikerült megtenni, egészen Holice város széléig, ahol 2 órás várakozás és szülök megérkezése után megkezdtük a közel 400 km-es húzatós játékot. Hát nem volt egyszerű, leginkább akkor, mikor apukám elfelejtette, hogy mögöttük vagyunk és az alagútban szaggattunk 90 km/h-val kanyarba, nekünk meg kemény kormány és fék. Nem tudom mi lett volna, ha hirtelen fékezni kell…

Az utolsó 50 km-en Győrnél, este fél 9-kor ránk szakadt az ég, ömlött az eső. Ekkor már lámpával kellett közlekedni és többet járatni a vészvillogót. De mivel nem járhatott a motor - a túlmelegedés kapcsán - ez az 1 órás művelet leszívta az akksit mire Pápára értünk. A legnagyobb pofont a végére tartogatta a sors: Pápán a házunktól 200 méterre az utolsó előtti kanyarba örömömben kijelentettem Titynek: innen már akár haza is tolom! Erre a kanyarba akkorát rántott a kötél a kocsin, hogy kiszakadt az egész… ez még nem is lett volna gond, ha nem merül le az akksi, így tényleg tolhattam hazáig, esőben. Méltó és emlékezetes zárása egy 14 napos német-cseh túrának:)

Brutal Assault egyszerűen zseniális. Leginkább „látni, átélni kell” kategória. 65 eurós belépőért 78 koncert, olcsó sörök, jó kaják, hülye emberek:) Mi kell még?  De most tényleg! 507 km-re van Budapesttől! Ez nem lehet távolság, ha egy jó fesztiválról van szó…